אגון שילה פורטרט עצמי 1911 The Theory of Mutual Anarchism Beauty - A Sample for a Mutual Agreement - היסטוריה - כל טיעון בירוקראטי כי...
אגון שילה פורטרט עצמי 1911 |
Beauty - A Sample for a Mutual Agreement
-
היסטוריה - כל טיעון בירוקראטי כי שנים של מחשבה של טובי המוחות וגו' אינו מעיד כלום על טיבו של טיעון.(מה אפלטון ידע על גנטיקה - - שנים של תזות ואמונות על מבנה האטום לא המציאו תשובה עד תחילת המאה ה 20) הטיעון מעיד רק על רצון לשמור על הסדר הקיים והיררכיה.
יופי - יופי אינו ביטוי (צרוף מילים) אלא מושג/תואר/ערך שאנו מצמידים לאובייקט. ועל כן אין צורך למפות אותו.
אבולוציה – היכולת הגנרית המולדת של המוח להעדיף סימטריה, דיוק, מקבילות, ניקיון, היא חלק ממנגנון גנטי מולד המקנה יתרון הישרדותי לבעליו. הלביאה מסוגלת לזהות חוסר סימטריה זעיר בהילוכו של פרט יחיד מתוך אלפי פרטי זברה שעוברים לפניה, יכולת זו מקנה לה יתרון באיתור הפרט החלש בעדר, ולהתמקד בתקיפתו. כך נוצר תהליך אבולוציוני המשכלל את בריאותן של הזברות מחד, ואת יכולת ההבחנה האסתטית של האריות מאידך.
גם בני אדם, מזהים חוסר סימטריה או מקבילות כ"בעיה" ומשייכים לו באופן אינסטינקטיבי (כמו הלביאה) חוסר בריאות/אכות. בתרבות הסינית המושג המקביל בתרבות המערב ליופי מתכוון לבריאות.
דיכוטומיה – היופי מוגדר על ידי הסובייקט אבל הוא תמיד מתייחס לאובייקט גם אם הוא אבסטרקטי, רעיון או תיאוריה. כך שהדיכוטומיה הזו מובנית במושג. אין משמעות ליחסים כפי שמנסים להציג אותם באחוזים לנקודת המפגש ביניהם. משום שהם לעולם לא נפגשים. הסובייקט לעולם נישאר סובייקט והאובייקט לעולם נישאר אובייקט, כך שכל סובייקט יתאר את האובייקט באופן שונה.
האובייקט – נאומנון (הדבר עצמו) הקאנטיסטי, הוא בלתי ניתן לתיאור, כל ניסיון לתאר מיקטרת הוא לא המיקטרת עצמה, כפי שצייר/כתב רנה מאגריט.
רנה מגריט - זו לא מקטרת 1948 |
-
רוצה לאמר.כיוון שמקובל עלי שהאובייקט לא ניתן לתיאור. הרי שהמושג "יפה" מציין על הסכמה בין חוויותיהם של סובייקטים שונים לגבי איכותו הצורנית/תוכנית של האובייקט.
אותם סובייקטים המוצאים את היפה באותם פרטים, מבינים מתוך ההקשר, שקיים בניהם מכנה משותף ערכי כלשהו שבסיסו גנטי, תרבותי/סביבתי/נילמד, רגשי, אינטלקטואלי וכו'.
אודי סלמנוביץ 2019
תגובות