--> איש הרקטה, מאת עדן אוריון | BliGil - מחשבות

איש הרקטה, מאת עדן אוריון

אופרטיוניטי על אדמת מאדים - פסיפס צילומי ״סלפי״ לפני זמן-מה, הודיעה סוכנות החלל האמריקאית נאס״א כי עקב אובדן קשר עם הרכב אופורטיוניטי...

אופרטיוניטי על אדמת מאדים - פסיפס צילומי ״סלפי״
לפני זמן-מה, הודיעה סוכנות החלל האמריקאית נאס״א כי עקב אובדן קשר עם הרכב אופורטיוניטי, הופסקה פעילותה עם הרכב שסייר בשלושים השנים האחרונות על אדמת מאדים. הרכב בעל ששת הגלגלים, שתוכנן לפעול במקור תשעים יום, ולגמוע מרחק של כ-קילומטר אחד, פעל במשך כחמש עשרה שנים וגמע כ-45 קילומטרים (הוא נע מאוד לאט) וסיפק תמונות מרהיבות ומידע רב על המתרחש על הפלנטה השכנה לנו.

למעוניינים - סרטון של נאס״א המסכם את פעילותו של אופרטיוניטי.


פסל - יותם קופרברג

רבים ברשת החברתית, הללו ושבחו את כלי הרכב, אני בחרתי להלל ולשבח את המהנדסות והמהנדסים, המדעניות והמדעים שתכננו ובנו אותו, ואפשרו את המדע הבדיוני הזה להפוך למציאות.
אחת התגובות לפוסט שלי, היתה, כי הנוף על מאדים נראה בכלל לא רע, בעיקר כי אין שם אנשים…
האסוציאציה המיידית שלי, היתה שורות משירם של ברני טאופין ואלטון ג׳ון - איש הרקטה:
״מאדים אינו המקום לגדל את ילדיך
למעשה קר שם כמו בגיהנום
ואין שם גם אף אחד שיגדל אותם״

שורות מופלאות, שמעלה את האפשרות שהגיהנום הוא בכלל מקום קפוא… עובדתית, שורה זו גם נכונה שכן הטמפרטורה הממוצעת על אדמת מאדים היא כ 100- מעלות צלסיוס.
כדי שהמילים שאשים בפוסט לעיל יהיו נכונות, הקלדתי, את כותרת השיר Rocket Man במנוע החיפוש, ומייד קיבלתי את מבוקשי.


Mars ain't the kind of place to raise your kids

In fact it's cold as hell
And there's no one there to raise them if you did

בצד של מילות השיר, היה טור מידע נוסף אודותיו, ובו נכתב שברני טאופין כתב את השיר בעקבות סיפור קצר של סופר המדע הבדיוני ריי ברדבורי שפורסם אי-שם בשנות החמישים של המאה העשרים.
שמו של הסיפור ״איש הרקטה״ והוא מספר, בין השאר על איש שמקצועו טייס חלל, ועל הקורות אותו ומערכת יחסיו עם משפחתו.
המשכתי במסעות החיפוש שלי, ועד מהרה מצאתי את הסיפור עצמו, (ניתן לקרוא אותו כאן עמ׳ 63) קראתי אותו בנשימה עצורה.
הסיפור כל כך טלטל אותי (שלא לומר ריגש) כך שמייד בדקתי האם תורגם לעברית, ולא, לא מצאתי תרגום של הסיפור הזה. ישנם ספרים וסיפורים אחרים של ברדבורי שתורגמו לעברית והם מומלצים בכל פה.
בסוף אותו שבוע היה גשום וקר, וכך, ספון בביתי, מול חלונות גשומים, תרגמתי (תרגום חופשי ובוודאי בלתי מקצועי) את הסיפור לעברית - מי שרוצה יכול לקרוא כאן.

עיצוב כפולה לסיפורו של ברדבורי - איש הרקטה
תוך כדי מלאכת התרגום קראתי מספר מאמרים על ברדבורי, על הסיפור, על השיר, על מדע בדיוני ועל מסעות אמיתיים בחלל.
הנה כמה דברים מרתקים שמצאתי:
סיפורו של ברדבורי, נכתב בתחילת שנות החמישים (1951) , כשארה״ב נתונה עוד תחת הרושם של מלחמת העולם השנייה, המלחמה הקרה מול ברית המועצות - מתחממת, שבע שנים לפני הקמת נאס"א על ​​ידי הנשיא אייזנהאור.

ריי ברדבורי
הסיפור מסופר על ידי דאג, נער בן ארבע עשרה, שאביו טס בחלל בכל פעם במשך שלושה חודשים ואז מגיע לחופשה קצרה בבית. במהלך הסיפור, האב נוכח בבית. הסיפור הוא על המאבק המתחולל במוחו של האב בין הרצון להיות בחלל לבין השאיפה לחיות חיים נורמליים (וטובים?) להיות בבית עם המשפחה, לכסח את הדשא, לספוג את אור השמש ולהריח את ריח הים. גאונותו של ברדבורי באה לידי ביטוי בסיפור הזה ביכולת שלו לשלב בין פנטסיה למציאות יומיומית הקרובה לכל קורא.
ברני טאופין מספר כי החל לחשוב על השיר כבר ב-1971, עת נהג בדרך לבקר את הוריו. הוא חשב על סיפורו של ברדבורי, ועל תיאור המקצוע של טייס חלל - אסטרונאוט, כמשהו שגרתי, מעין נהג משאית שיוצא למסעות ארוכים, ורעייתו מכינה לו את התיק למסע של מחר בבוקר.


ברני טאופין, אלטון ג׳ון 1971
״אתמול בלילה היא ארזה את התיקים שלי, לפני הטיסה
שעת השיגור - תשע בבוקר״



She packed my bags last night pre-flight
Zero hour nine A.M


ובעוד שורות אלה מהדהדות במוחו, הגיע טאופין לארוחה בבית הוריו, אך במקום לשבת עמם לארוחה, פרש מייד לחדרו, והחל לכתוב את השיר באחת.
ימים ספורים לאחר מכן, הביא טאופין את השיר לאלטון ג׳ון והוא הלחין אותו במהירות רבה. בראייונות שנעשו עם אלטון ג׳ון לגבי השיר, הוא תיאר את מלאכת ההלחנה לשיר הספציפי הזה כקלה יחסית.
כאן גם מגיע הקסם של לחניו של ג׳ון, שברגע שמכירים את המנגינה, אי אפשר לומר אותן מבלי לשיר.
השיר יצא לאור באפריל 1972, והגיע לרשימת 500 השירים הגדולים ביותר בכל הזמנים של הרולינג-סטון.
במילות שיר, טאופין לוקח כוון מעט שונה של מהסיפור של ברדבורי.
איש הרקטה של טאופין, מתגעגע לכדור הארץ, הוא מתגעגע לרעייתו. מבחינת הטיפול בילדים, זה כנראה לא בראש מעייניו, והוא כותב את אותה שורה על מאדים - שאין שם מי שיגדל את הילדים…
יומיים אחרי פרסומו של השיר, שוגרה לירח החללית אפולו 16. אחד האסטרונאוטים שהיו על סיפונה הוא צ׳ארלי דיוק הבן, אז בן 36, האדם הצעיר ביותר שהלך על אדמת הירח.
בניו של דיוק, חגגו את יום הולדתם החמישי והשביעי באותו אפריל. קשה להפריז בהתרגשות המשוערת של משפחתו של דיוק ביחס להיותו של אבי המשפחה במסע הנועז אל הירח. גם הסיכונים נלקחו בחשבון.
בנו של ניל ארמסטרונג, האדם הראשון על הירח מספר כי ממש לפני צאתו של אביו לטיסה ההיסטורית, הוא שאל אותו האם הוא בטוח שיחזור מהמסע? ניל ענה לו כי ישנם סיכונים רבים, אבל הוא מקווה לחזור.
צ׳ארלי דיוק הבן, היה מודע לעניין הפרידה מהמשפחה, והציע פתרון לילדיו: ״הבה ונצטלם כמשפחה, אני אקח את התצלום אתי אל הירח וכך אתם תהיו אתי שם.״
אמר ועשה.

צ׳ארלי דיוק (הבן) על אדמת הירח, אפריל 1972
לפני שעזב את הירח הניח דיוק את תמונת משפחתו, עטופה בפלסטיק, על אדמת הירח, תוך כדי צילום של מעשיו. על גב התצלום של משפחתו כתב דיוק: "זו משפחתו של האסטרונאוט צ'רלי דיוק, מכוכב הלכת ארץ שנחת על הירח ב -20 באפריל 1972. אף על פי שאיש אינו יודע זאת בוודאות, סביר להניח שהתמונה המשפחתית עדיין שם, עדות לאב שטס לירח.
תמונת משפחתו של צ׳ארלי דיוק (הבן) שהושארה על אדמת הירח
ראוי לציין את גרסת הספוקן-וורד לשיר של טאופין וג׳ון מבוצעת על ידי וויליאם שאטנר - כוכב סדרת הטלוויזיה - סטאר-טרק (קפטן קירק).

תגובות

שם

המקוננת,10,מחשבות כלליות,23,קישון חד לשון,5,ראיונות ורעיונות,8,featured,1,
rtl
item
BliGil - מחשבות: איש הרקטה, מאת עדן אוריון
איש הרקטה, מאת עדן אוריון
https://lh5.googleusercontent.com/66nGDa587m4mEUpMcQ4OZWCTfSufrc9hqwT1XyuJlvO9UltnkKgHBRvCJ6kOcB8Z0kKK3y-4_kXi8g9zAQL2TlNKlFVibYnXkQ9NEe4gRq62udfHrCx7zrku8jLZpOZ-NpPsB4Th
https://lh5.googleusercontent.com/66nGDa587m4mEUpMcQ4OZWCTfSufrc9hqwT1XyuJlvO9UltnkKgHBRvCJ6kOcB8Z0kKK3y-4_kXi8g9zAQL2TlNKlFVibYnXkQ9NEe4gRq62udfHrCx7zrku8jLZpOZ-NpPsB4Th=s72-c
BliGil - מחשבות
http://mahshavot.bligil.co.il/2019/02/blog-post_19.html
http://mahshavot.bligil.co.il/
http://mahshavot.bligil.co.il/
http://mahshavot.bligil.co.il/2019/02/blog-post_19.html
true
6928315347030863442
UTF-8
טוען את כל הרשומות לא נמצאו רשומות כל הכתבות קרא עוד השב בטל תגובה מחק By Home עמודים רשומות כל הכתבות מומלץ עבורך! תגיות ארכיון חיפוש כל הרשומות לא נמצאו נתונים התואמים לנתונים שהזנת חזרה לעמוד הבית ראשון שני שלישי רביעי חמישי שישי שבת יום א יום ב יום ג יום ד יום ה יום ו שבת ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר ינו פבר מרץ אפר מאי יונ יול אוג ספט אוק נוב דצמ עכשיו לפני דקה לפני $$1$$ דקות לפני שעה לפני $$1$$ שעות Yesterday לפני $$1$$ ימים לפני $$1$$ שבועות יותר מ-5 שבועות עוקבים עקוב THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share. STEP 2: Click the link you shared to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy