--> להיות צעיר לנצח, עת התבונה - ראיון עם ד''ר צבי לניר מייסד פרקסיס. | BliGil - מחשבות

להיות צעיר לנצח, עת התבונה - ראיון עם ד''ר צבי לניר מייסד פרקסיס.

ד''ר צבי לניר, צילום אודי סלמנוביץ ראיון בשלשה פרקים  עם ד''ר צבי לניר נשיא מכון "פרקסיס" על עת התבונה והמב...

ד''ר צבי לניר, צילום אודי סלמנוביץ

ראיון בשלשה פרקים  עם ד''ר צבי לניר נשיא מכון "פרקסיס" על עת התבונה והמבוגר החדש.  
ד''ר צבי לניר יהיה החודש בן 82, נשוי + 3 ילדים וחמישה נכדים
לניר היה איש צבא קרוב ל 20 שנים. שירת כגולנצ'יק ובחיל מודיעין, שם מצא את עצמו בתפקיד מפתח במלחמת יום כיפור.
-
פרק ראשון – כיצד השפיעה עליך המלחמה?
לניר - מתוקף תפקידי המיוחד, יכולתי לראות שהמודיעין ערב מלחמת יום הכיפורים היה במצב של "כמעט אינפורמציה מושלמת" אין מצב מושלם, כיוון שהמציאות תמיד נזילה, אבל ידענו כמעט הכל על תוכניות המלחמה של המיצרים, הסורים והירדנים. אחזתי במו ידי את תוכניות המלחמה המיצריות, שנקראו בשם תחריר 22. כולם ידעו שהמעבר מתרגיל למלחמה הוא רק עניין של פקודה, הכל נצפה על ידינו.
ולמעשה זיהיתי מצב, שבו יש לך את כל הידע, אבל אתה לא מבין ממנו כלום. ולמה זה קורה, כיוון שהפרשנות שלנו לא נקבעת לפי המיידע, אלא לפי המיינד-סט, התפיסות המוקדמות שלנו. ואלו מייחסות ערך נמוך למה שלא מתאים לאותם תפיסות מוקדמות, וערך גבוה למיידע שמאשש אותן.
מטוס מיצרי תוקף מוצב בקו ברלב
למעשה כאן התערערה בעיניי התפיסה המודיעינית השלטת שהאמת נימצאת במיידע. ובעקבות זאת, בשנת 1974 הלכתי לראש אמ''ן, אהרן יריב, וביקשתי להשתחרר מהצבא. מיד אחר כך, בעקבות ועדת אגרנט שקבעה שצריך להקים גוף מחקר נפרד להערכת מודיעין, יגאל אלון שהיה שר החוץ, פנה אלי והציע לי להקים במשרד החוץ את ממ''ד, מרכז למחקר מדיני.
א.ס – איך הגעת לייעץ ל-CIA?
לניר – יום אחד מגיע קיסינג'ר, וסיפר ליגאל אלון שהיה שר החוץ וניסה לעשות הסכם ביניים עם המיצרים,  שה-CIA  עשה מחקר, ומתברר לפיו שסדרה שלמה של קטסטרופות עומדת לפרוץ במזה''ת אם ההסכם לא יבשיל עד תאריך מסויים. בינהם חידוש הקרבות בסוריה, התמוטטות המשטר בירדן, התקרבות בין מיצרים לברית המועצות, ומשבר אנרגיה עולמי.
יגאל אלון קרא לי וסיפר שאמ''ן אישר את כל התזות האמריקאיות, אבל הוא לא סומך עליהם, וביקש שאני אבדוק את החומר, ואתן לו חוות דעת נוספת. הלכתי לדניאל כהנמן ועמוס טברסקי, שזכו אח''כ בפרס נובל לכלכלה, ואמרתי להם שיש הזדמנות של החיים, לעשות מחקר על החיים עצמם. הם מאד התלהבו, ואירגנו מחקר. במחקר שאלנו את השאלה מה יקרה אם ישראל לא תגיע להסכם עד התאריך המיועד. והפננו אותה לשלש קבוצות אנשים. אחת, חוקרי מודיעין שלרשותם עומד כל המיידע המסווג. שתיים, לאנשי אקדמיה שחוקרים את התחום, אך לא חשופים למיידע המסווג. ושלש, קבוצת ביקורת של אנשי אקדמיה אינטליגנטים אבל אין להם קשר ישיר לתחום.
והיה לנו מזל שלא קורה בדרך כלל בחיים, כי הגענו לתאריך הקובע, ומדינת ישראל לא חתמה, ואפשר היה לבדוק מה מתוך אותה הערכת מודיעין התממש, ומי מבין קבוצות המחקר צדק בתחזיתו.
א,ס – ומה גיליתם?
לניר – התברר שלא היה יתרון לאף אחת מהקבוצות, למעט קבוצת הביקורת, שקלעה מעט יותר. יגאל אלון סיפר על זה לקיסינג'ר, שביקש שאני אגיע לארה''ב ללמוד את השיטות של ה-CIA, וכך הגעתי לארה''ב. גם שם הפתעות גדולות לא היו לי, התפיסות שלהם היו גרועות כמו שלנו.
ואז פנה אלי אהרן יריב שהיה המפקד שלי באמ''ן, וסיפר שהוא עומד בראש מכון למחקרים אסטרטגיים חדש שמוקם באוניברסיטת תל אביב, וביקש שאבוא לעבוד איתו. במקביל פנה אלי ראש החוג לכלכלה של אוניברסיטת קולומביה והציע לי הצעה שאי אפשר לסרב לה, ללמד בנקאים, קורסים בהערכת סיכונים לפי השיטות המודיעיניות שפיתחתי. היתה לי דילמה עצומה, גם אישית וגם משפחתית, ובחרתי לחזור לישראל, ולימדתי באוניברסיטת תל אביב, עד שיום אחד ניגמר לי גם מזה.
א.ס – למה?
לניר - אני לא מאמין בגישה לינארית של זרימת ידע רציפה מלמעלה למטה, אני מחזיק בתפיסה אינטרדיסציפלינרית (מבוססת קשרים רב מערכתיים), בעיני רוב החידושים נימצאים במיפגש בין הדיסציפלינות, שם הכל מתרחש. ואת כל המאמרים שלי הייתי כותב כך, כי תאוריות לעולם לא יכולות להיות שלמות, ואז יש צורך לשפר את התאוריה, וזה הפרקסיס של אריסטו, שמדבר על המעגל החשיבתי הזה בין התאוריה לפרקטיקה. ופתאום התחוור לי שגם באקדמיה, הרבה מהמאמץ, מופנה לאישוש תאוריות מוקדמות. וזה שבר אותי לגמרי.
א.ס – לאן המשכת מהאקדמיה.
לניר – פנו אלי מהבנק העולמי. הם ביקשו לבדוק מדוע תוכניות סיוע שלהם למדינות מתפתחות, לא מצליחות. הם הזמינו 6 חוקרים מכל העולם ואותי בינהם לבדוק מה משתבש, ואיך אפשר לתקן את הכשל. לקח לנו שנתיים להבין את הכשל, להסביר אותו לבנק העולמי, ולשמוע מהם שהם לא מסוגלים ליצור את השינוי המתבקש, והמשמעות היא שהם ימשיכו להשקיע באותו אופן מסודר חוקי ותקני, שימשיך להיכשל פעם אחר פעם. אבל הבנק העולמי הציע לי מיליון דולר להקים מרכז מחקר באוניברסיטת תל אביב שיחקור את התחום, גם כאן הבירוקרטיה של האוניברסיטה שברה אותי, והחלטתי לוותר על המיליון דולר, ולהמשיך בדרכי העצמאית, והקמתי את מכון פרקסיס.

פרק שני – ספר לי על מכון פרקסיס
לניר – מכון פרקסיס עוסק ביישום פרקטי של מימצאים תאורטיים. אנחנו מזהים שינויים בסיסיים בסביבה, וכיוון שהתפיסה שלנו מפגרת אחרי השינויים האלו, אנחנו עוזרים לגופים לקבל את ההחלטות והשינויים שהם צריכים לבצע כדי להתאים את עצמם למציאות המשתנה. הקמתי את פרקסיס מאפס כארגון ללא מטרות רווח, עם חוקרים צעירים. כולם ניבאו לי שאני לא ישרוד, אבל כבר מהתחלה ב 1984 פנו אלי בעיקר ממערכת הביטחון, ואנחנו פועלים עם צוות קטן ומסור עד היום.
א.ס - איך הגעת לעיסוק שלך בגיל התבונה?
לניר - יום אחד קיבלתי מעטפה מביטוח לאומי, ובה היה כתוב שהם שמחים להודיע לי שאני זקן, ואני זכאי לקבל קיצבת זיקנה מביטוח לאומי. הסתכלי על עצמי ואמרתי, מה הם מבלבלים לי את המוח, אני נמצא בשיא של החיים שלי. ואז הבנתי שבתחום שאני מתעסק בו, ומלמד אחרים, התבצע שינויי מהותי בתוחלת החיים, אכן אני לא צעיר, אבל אני גם לא זקן, אז מה אני?? ושוב אנחנו שבויים בקונספציה ישנה, ומאחרים להגיב למציאות המשתנה. אז התחלתי לכתוב וחקור את בעיות הגיל העלום הזה שאני חלק ממנו.
א.ס -  איך עשית זאת?
לניר – התחלתי מסע של מחקר שנימשך 15 שנים עד היום, אני היום בן 82. וכיוון שאני דוגל בגישה פרקטית, אמרתי שדבר ראשון אני בודק אותו על עצמי.
ההנחה הראשונה שלי היתה שיש לי מזל גדול שהגעתי לגיל 67, כיוון שהורי ואחותי נפטרו צעירים ממחלות לב ודמנציה. וכבר בשנת 1999 גילו אצלי סרטן והסירו לי כליה, ובנוסף יש לי לחץ דם גבוה. מי שסייעה לי במחקר היתה הרופאה שלי, שהפכנו לידידים בעקבות זאת. ניגשתי אליה ואמרתי לה שאני הולך לשפר את הגיל התפקודי שלי. שאלה אותי מה זה הגיל התפקודי? אמרתי לה שלבני אדם יש 2 גילאים. הגיל הנומינאלי, זה שניספר מרגע הלידה ורשום בתעודת זהות. אבל שאנו מתבגרים, יש לנו גיל אחר, וזה הגיל התפקודי שלנו. ואנחנו שונים מאד בגיל התפקודי מהגיל הנומינאלי, יש צעירים שמתפקדים כמבוגרים, מבוגרים שמתפקדים כזקנים, ומבוגרים שמתפקדים כצעירים. ולכן גם כל הגישה של כלכלנים וסטטיסטיקאים בטעות יסודה, והטעות הזאת יש לה השלכות מרחיקות לגבי תכנון המערכות הרפואיות, הכלכליות הפנסיוניות החברתיות ועוד.. 
א.ס – תן לי דוגמא
לניר – המומחים כיום מנבאים קריסה של המערכת הרפואית עקב הגידול העצום במספר המבוגרים באוכלוסיה. המערכות מנבאות קריסה של המערכת הפנסיונית שלא תוכל לפרוע את התחייבויותיה, וכל זה נובע מאותה טעות יסודית. כי מה שקובע זה הגיל התפקודי ולא הגיל הנומינאלי.
וכיוון שאיתרתי את הגיל התפקודי הזה, ואני חושב שאנחנו יכולים להאריך אותו, ואפילו להצעיר את עצמנו, הנבואות האלו לא יתגשמו.
א.ס – איך עושים את זה?
את זה אני אסביר אחר כך, אבל עם זה הלכתי לרופאה שלי, ואמרתי לה שאני הולך להצעיר את עצמי, היא טענה שאני משוגע ושזה לא עובד ככה, אבל שיתפה פעולה, ומאז אני עושה אצלה בדיקות דם ושתן כל 4 חודשים, ולאורך השנים גילינו, שמספר מדדים שלי השתפרו, מספר מדדים קפאו, שגם זה טוב, כיוון שלא התדרדרו. נכון שבינתיים נוצרו לי בעיות אחרות, כגון לחץ תוך עיני וירידה בשמיעה, אבל אני מתגבר עליהם בצורה "אפי-רפואית". באופן עקיף על ידי שימוש הוליסטי בניסיון החיים שלי.
א.ס -  למה את מתכוון?
לניר -  השלמות שלנו מורכבת מ 4 אלמנטים. התפקוד הגופני, התפקוד הקוגניטיבי. התפקוד הפסיכולוגי, והתפקוד החברתי. מה שחשוב הוא היחסים הסינרגטיים שמתקיימים בין ארבעת האלמנטים האלו. הדיאטנים אומרים לך תאכל נכון ותהיה בריא, הרופאים אומרים תעשה פעילות גופנית ותהיה בריא, הפסיכולוגים ממליצים להירגע ולהיות בריאים. אני למשל, מעולם לא הייתי ספורטאי, או בעל תפקוד גופני יוצא מהכלל, אבל שיפרתי אותו לא רק על ידי תרגול גופני, אלא על ידי גיוס כל התפקודים האחרים שלי כדי שיעזרו לי להתמודד מול האתגר הזה. למשל אני מפעיל את הנשימה שלי להרגיע את עצמי, ולעבור מחשיבה מתרוצצת/מתפזרת, לחשיבה ממוקדת ורגועה ומעמיקה.
א,ס -  אז אתה מדבר בעצם על שינוי בסגנון חיים
לניר –  בדיוק, שינוי בסגנון החיים. אני חי סגנון חיים אחר לגמרי ממה שחייתי בעבר. ואני המשכתי לחקור, הלכתי לכנסים של גרונטולוגים (חוקרי זיקנה) שדיברו באופן כללי על גרף הסולם, הגרף אומר שעד גיל מסויים קיימת עלייה תפקודית, ומשלב מסויים, שבדרך כלל מצויין עם היציאה לפנסיה, מתחילה ירידה תפקודית, ויש לזה צידוקים מצידוקים שונים, כמו אובדן עניין ודחף, אובדן קשרים חברתיים ועוד,,
דווקא המצאת ה MRI והיכולת לסרוק את פעילות המח, גילתה לחוקרי המוח שההתדרדרות שונה בהרבה ממה שהם תיארו. המוח לא מתדרדר כפי שהם ציפו. החוקרים תרצו את זה בהמצאת מושגים כמו זקנה צעירה, שבה גרף הירידה בסולם מתון יותר, וחילקו את הזקנה לשלבים, מצעירה ועד מופלגת. אני מעל 80 אז אני זקן מופלג. או שהם מציינים את זה בגיל הראשון השני השלישי והרביעי, שהרביעי הוא הגריאטרי. כל זה הוא מכבסת מילים.
אני אומר שיש תקופת חיים חדשה, השונה מתקופת הבגרות שקדמה לה, ושונה מתקופת הזיקנה שבאה אחריה, והיא מאפשרת לבני אדם לעשות סבב חדש של חיים פעילים, הרבה יותר מספקים ומאוזנים, והרבה יותר פרודוקטיביים מהתקופה הבגירה שלהם.
לדעתי זה גם הולך להשפיע על תקופת הזיקנה, כייוון שאם אתה מצליח לשפר את הגיל התפקודי שלך, שקובע את איכות החיים שלך, אתה יכול להרחיק ולקצר מאד את תקופת הזיקנה הגריאטרית למינימום.  
וזה גורם למהפכה שלמה בכל התפיסה הבריאותית, כיוון שאדם בריא ומתפקד, כמעט לא עולה כסף למערכת, לעומת אדם שמחלותיו נמשכות על פני שנים עד מותו, ונזקק למערכת בריאות שתומכת בו, ועולה הון כסף. ולכן למדינה, יש עניין ממעלה ראשונה לקדם את נושא מניעת הזיקנה. זה נכון לאדם ונכון למערכת.

פרק שלישי – מה אפשר לעשות בנושא.
לניר – את כל זה אני כותב בסיפרי "עת התבונה" לינק לרכישת הספר, אני מדבר על השינויים בכל התחומים, ממיניות, ייחסים, שינוי בסטיגמות, ביחס בין הפרט למדינה. אדם שרוצה לחיות את גיל התבונה, כרגע המדינה לא נותנת לו שום תמיכה מערכתית, למרות שכאמור, האינטרס שלה הוא ברור.
אני פניתי לג'ויינט, שראש הארגון היה גם נשיא האגודה הישראלית לגריאטריה, ולארגון א.ש.ל, וביחד הם מנסים להפנות את תשומת ליבה של הכנסת לאתגר. הכנסת אכן הקימה ועדה שמייעצת כיצד לטפל במצוקות האמיתיות שיש למבוגרים שמתקשים להתמודד מבחינה כלכלית. ואני מנסה לשכנע אותם לעסוק גם במניעת הזיקנה.
א.ס - יש לך תוכנית מסודרת ?
לניר - כן, יוסי היימן מארגון א.ש.ל אירגן סדנה עם מנכלי משרדי הממשלה הרלוונטיים, שלקראתה הכנתי חוברת שניקראת "העליה בתוחלת החיים, מעול לנכס", לינק לחוברת - הם מאד התרשמו, אבל כלום לא קרה, הם התפזרו איש איש לעיניניו.
הבנתי שזו צריכה להיות תנועה חברתית שתתחיל מלמטה, כמו התנועות לשיוויון זכויות נשים, צבעונים, להטב''ים וכו'.. והחלטתי שאני אטפל בזה ברמות שונות, ברמה הממשלתית, להביא את תמיכת המדינה בתוכניות למניעת זיקנה. ברמה העיסקית מול ארגון "מעלה", להחדיר את תעסוקת התבוניים כמדד תרומה לקהילה של חברות במשק. ברמה האירגונית מול "המכון הישראלי למשאבי אנוש", כיוון שהולך לאיבוד כאן הון אנושי עצום, ובעיקר אני עובד מול אנשים, בסדנאות ליצירת מנהיגות לקהילת התבוניים.
א.ס – איך מגיעים לסדנאות האלו?
לניר – לסדנאות מגיעים רק אלו שקראו את הספר, בקנית הספר הם משאירים את המייל שלהם, ודרכו אני מציע להם להשתתף בסדנה.
א.ס – ומי שלא קונה את הספר?
לניר – לא יכול,  אני אוהב ליצור מעט קשיים, ליצור סף כניסה כדי לוודא שלאדם מולי יש מוטיבציה ואנרגיה להשקיע בקהילה, אני מחפש מנהיגים. הספר עוסק במה, והסדנה עוסקת באיך. זה תחום שהולך ומתפתח, ויש לו פוטנציאל כלכלי ואנושי אדיר.
אני נלחם גם על שינוי המושגים, מהשימוש בזיקנה ושיבה, לשימוש בתבונה, יש צורך  להתכונן לסגנון החיים המשתנה הזה, בתכנון ממשלתי ועירוני, כתכנון מתקנים, מכוני כושר וכו', אנשים כמוני לא מוכנים להיכנס למרכזי יום לזקן ולקשיש, כי אני לא מרגיש כזה, גם לסמנטיקה יש משמעות.
א.ס - ומה מקומם של ארגונים אזרחיים ?
לניר – אין כיום ארגונים אזרחיים משמעותיים, יש התארגנויות למציאת עבודה, ויש פתרונות מערכתיים כמו "הדרת" שמתאימים עבודות פשוטות ובסיסיות, הם לא מתאימים לתבוניים בעלי כישורים גבוהים,  או ארגון "בעלי אמצע הדרך" של הג'וינט, שמנסה לשלב תבוניים בעבודות המתאימות לכישוריהם.
לסיכום, מהפכות מתחילות מאליטות, ואני בסדנה שלי מנסה ליצור אליטה, דמויות חיקוי שיובילו את השינוי בתפיסת הגיל בעידן המודרני.

לינק לרכישת הספר ודרכו לסדנא.
להזמנת הרצאות Lanir@praxis.co.il


תגובות

שם

המקוננת,10,מחשבות כלליות,23,קישון חד לשון,5,ראיונות ורעיונות,8,featured,1,
rtl
item
BliGil - מחשבות: להיות צעיר לנצח, עת התבונה - ראיון עם ד''ר צבי לניר מייסד פרקסיס.
להיות צעיר לנצח, עת התבונה - ראיון עם ד''ר צבי לניר מייסד פרקסיס.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgnicGt1_Q4vPdXRLfeEZRsLe9aLz3aIdnptKr7RyHRzrqMAefUmwilAJ-VgqeH9tb3cE9BWrek7CAM7VD-ERGzDbYcgMkEqVOhCEyWxYhe9ZxnhFQXr4_tXYk_yK8OgE82e-wj2DThmbV8/s1600/_UDI7720%252BBW.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgnicGt1_Q4vPdXRLfeEZRsLe9aLz3aIdnptKr7RyHRzrqMAefUmwilAJ-VgqeH9tb3cE9BWrek7CAM7VD-ERGzDbYcgMkEqVOhCEyWxYhe9ZxnhFQXr4_tXYk_yK8OgE82e-wj2DThmbV8/s72-c/_UDI7720%252BBW.jpg
BliGil - מחשבות
http://mahshavot.bligil.co.il/2018/09/blog-post.html
http://mahshavot.bligil.co.il/
http://mahshavot.bligil.co.il/
http://mahshavot.bligil.co.il/2018/09/blog-post.html
true
6928315347030863442
UTF-8
טוען את כל הרשומות לא נמצאו רשומות כל הכתבות קרא עוד השב בטל תגובה מחק By Home עמודים רשומות כל הכתבות מומלץ עבורך! תגיות ארכיון חיפוש כל הרשומות לא נמצאו נתונים התואמים לנתונים שהזנת חזרה לעמוד הבית ראשון שני שלישי רביעי חמישי שישי שבת יום א יום ב יום ג יום ד יום ה יום ו שבת ינואר פברואר מרץ אפריל מאי יוני יולי אוגוסט ספטמבר אוקטובר נובמבר דצמבר ינו פבר מרץ אפר מאי יונ יול אוג ספט אוק נוב דצמ עכשיו לפני דקה לפני $$1$$ דקות לפני שעה לפני $$1$$ שעות Yesterday לפני $$1$$ ימים לפני $$1$$ שבועות יותר מ-5 שבועות עוקבים עקוב THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share. STEP 2: Click the link you shared to unlock Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy